Timothy Van Rumst

Ben je trots om vrachtwagenchauffeur te zijn? Wat maakt jouw job zo uniek en wat vertel je aan je vrienden over je job?

Ik ben heel trots om vrachtwagenchauffeur te zijn. Een aantal jaren geleden ben ik dankzij mijn broer part-time gestart bij Gheeraert, naast mijn job in de horeca. De afwisseling sprak mij aan: de voorbije jaren heb ik ongeveer alles gedaan van transport: ADR, gas-containers, rijden met glas, met de kooiaap werken. De laatste drie jaar rij ik rond met glasbokken. Als je een veranda zet, kom ik je glas leveren.

De 'meeste gepassioneerde chauffeur' is uiteraard een zeer gemotiveerde chauffeur. Wat is het geheime ingrediënt in jouw dagelijks enthousiasme? Hoe komt het dat je graag vrachtwagenchauffeur bent én wilt blijven?

Ik ben kok van opleiding, maar heb de garde ingeruild voor het stuur van mijn vrachtwagen. Ik vond de flexibiliteit fijn: ik wou drie dagen per week werken en dat ging prima bij Gheeraert. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om fulltime aan de slag te gaan als vrachtwagenchauffeur. In tegenstelling tot een job in de horeca heb je je weekends vrij. Dat vind ik leuk, want ik ben een familieman. In mijn job heb ik nu ook veel sociaal contact: Je komt eens een passant tegen en die mens vertelt zijn leven. Zo voel ik me soms weer een beetje cafébaas. Met glas rondrijden is ook magnifiek mooi werk: mooie uren, veel contact met klanten, veel vaste klanten.

De ‘meest gepassioneerde chauffeur’ is per definitie ook een verkeersveilige chauffeur. Hoe verwezenlijk jij dit in de praktijk?

Een goed zicht is het allerbelangrijkste. Daarom zorg ik ervoor dat mijn spiegels proper zijn en goed zijn afgesteld. Ik hou mijn dashboard ten alle tijde vrij. Daarnaast anticipeer ik waar het kan: zo heb je steeds ruimte om te remmen mocht er iets gebeuren.

Als vrachtwagenchauffeur heb je een geweldige en variërende job. Welk unieke gebeurtenis maakte jij ooit mee? Kon jij ooit op een uitzonderlijke manier de passie voor jouw job tonen?

Ik hielp samen met CEO Peter Gheeraert de nieuwe DAF trucks mee ontwikkelen. We hebben veel feedback gegeven over de wagen. Erna mochten we de nieuwste ontwikkelingen bekijken in een 3D-model van de cabine. Vooral de aanpassingen om de dode hoek te verkleinen, zijn verbluffend. In de nieuwe trucks heb je duidelijk meer direct zicht dankzij het efficiëntere dashboard, de afgeronde ruiten en de opklapbare bijrijderszetel. En dan zijn er optioneel nog camera’s om personen rond de vrachtwagen te volgen. Het is een wereld van verschil en daarvoor doe je het!