Bruno Maniquet

Ben je trots om vrachtwagenchauffeur te zijn? Wat maakt jouw job zo uniek en wat vertel je aan je vrienden over je job?

Een vrachtwagenchauffeur word je niet zomaar. Ik zat in mijn 2de jaar hogeschool mij aan het klaarstomen om leerkracht wiskunde-geschiedenis te worden. Toen ging Renault Vilvoorde van de ene dag op de andere dicht en mijn vader was na 30 jaar dienst zijn job kwijt. Dus met het geld van een vakantiejob heb ik mijn rijbewijs behaald. Was een logische keuze voor mij; mijn grootvader en 3 broers van mijn moeder waren trucker. Dus op mijn 20ste verjaardag begon het avontuur als trucker voor mij. Vandaag ben ik er 43, dus reeds 23 jaar op de baan. And I still love it, desondanks dat de job veel aan zijn charme kwijt is in deze tijden. Door mijn diploma moderne talen-wiskunde, ben ik 4-talig wat mij de kans gegeven heeft met nucleaire materie internationaal te rijden. E ik kom overal met gemak.

De 'meeste gepassioneerde chauffeur' is uiteraard een zeer gemotiveerde chauffeur. Wat is het geheime ingrediënt in jouw dagelijks enthousiasme? Hoe komt het dat je graag vrachtwagenchauffeur bent én wilt blijven?

Het besef dat je iets doet dat niet voor iedereen is weggelegd. Zowel op 'het kunnen' als de levensstijl.

De ‘meest gepassioneerde chauffeur’ is per definitie ook een verkeersveilige chauffeur. Hoe verwezenlijk jij dit in de praktijk?

In 23 jaar nog nooit een ongeval gehad met de vrachtwagen en hopelijk doe ik er daar nog eens 23 jaar bij.

Als vrachtwagenchauffeur heb je een geweldige en variërende job. Welk unieke gebeurtenis maakte jij ooit mee? Kon jij ooit op een uitzonderlijke manier de passie voor jouw job tonen?

Dame in nood, platte band langs de weg. Dus reserve band gestoken voor de dame zodat ze verder kon. Welke echte trucker zou dit niet doen?