Caroline Baugniet

Ben je trots om vrachtwagenchauffeur te zijn? Wat maakt jouw job zo uniek?

Een job met vrachtwagens is voor mij sowieso al uniek. Het voordeel van deze job als nachtchauffeur is dat ik kan werken in combinatie met mijn gezinsleven en met mijn bijberoep (dierenverzorging). Dat is moeilijk te vinden in deze sector. Ik werk 12u per nacht en heb quasi steeds dezelfde uren.

De 'meeste gepassioneerde chauffeur' is uiteraard een zeer gemotiveerde chauffeur. Wat is het geheime ingrediënt in jouw dagelijks enthousiasme?

WELBEVINDEN ja, dit in één woord. Dit zegt eigenlijk alles. Genieten, ontspanning en innerlijke rust, vitaliteit, openheid, zelfvertrouwen, in voeling met zichzelf!

De ‘meest gepassioneerde chauffeur’ is per definitie ook een verkeersveilige chauffeur. Hoe verwezenlijk jij dit in de praktijk?

Het woord “chauffeur” komt hier bijna niet meer ter sprake. Er komt veel meer bij kijken dan enkel van punt A naar punt B te rijden. We zijn buiten het rijden ook met de administratie bezig, het vastleggen van de getransporteerde goederen, technisch nazicht van onze vrachtwagen, de route bekijken voor we vertrekken, ook met de weersomstandigheden moeten we rekening houden. Dit alles nakijken voor we vertrokken zijn. Welbepaald een variabele functie. We checken ook hoe het met onszelf gaat. Of we een goede rust hebben gehad, gezonde voeding genomen hebben, en of we geen stress meenemen in de vrachtwagen; een gestorven familielid, een discussie thuis of met de buren... Het is belangrijk om ons ook psychisch goed te voelen achter het stuur. Zoals ik bij de paarden zeg;” If you climbe into the saddle be ready for the ride.” Maw, als je achter je stuur kruipt, zorg dat je klaar bent voor je rit. Als bestuurder weet je nooit wat je tegenkomt. Eens op de weg hebben we ook te maken met weerstanden, hiervoor moeten we ecologisch rijden. Iedereen krijgt meteen rechtopstaande haren als we hierover spreken, omdat iedereen denkt dat we dit voor de portemonnee van de bazen doen. Niets is minder waar, we doen dit voor onszelf. We zijn rustiger in het verkeer, we zijn ver vooruitziend en kunnen daardoor gevaarlijke situaties vermijden. Ik spreek hier dan over hoffelijkheid en ruimte creëren. Ook dankzij de technologie worden we ook geholpen. We spreken dan over ACC en PCC alsook de ABS en AEBS helpen ons dikwijls door moeilijke manoeuvres die we op de baan meemaken. De “code 95” waar vroeger nog geen sprake van was hebben er ook voor gezorgd dat er een pak minder ongelukken gebeuren op de baan. Dit zijn allemaal zaken waar ik rekening mee houd. En telkens als er nieuwe dingen zijn ben ik steeds bereid om mij bij te scholen.

Als vrachtwagenchauffeur heb je een geweldige en variërende job. Welk unieke gebeurtenis maakte jij ooit mee? Kon jij ooit op een uitzonderlijke manier de passie voor jouw job tonen?

Exact 10 jaar geleden deed ik mee aan “Wie wordt er vrachtwagenchauffeur van het jaar” Dit was voor mij een ultieme uitdaging. Ik heb die dag met toen nog weinig ervaring mijn collega naar huis gereden. Vandaag lachen wij hier nog steeds om. We zijn collega’s in hart en nieren en vinden altijd steun bij elkaar. Deze opportuniteit liet mij groeien. Ik was toen 2de geëindigd. Ik probeerde toen in mijn jonge jaren mee op de gezondheid van de chauffeurs te werken. Vandaag de dag zie ik wel dat er een verbetering is. Ook “De trucker met een hart voor de mindervalide” is iets waar ik elke keer naar uitkijk. Iedereen zou de kans moeten krijgen om deze ervaring eens mee te maken. Op een ludieke manier iets terug te doen voor de maatschappij. Er is niets leuker dan te kunnen vertellen;”ik zat naast een vrouwelijke beroepsbestuurder die mij liet meerijden met zo’n mastodont van een truck ;-) en die mij leerde wat de gevaren zijn om met zo’n ding rond te rijden.”