Jessy Stas

Ben je trots om vrachtwagenchauffeur te zijn? Wat maakt jouw job zo uniek?

Wat mijn job zo uniek maakt is het beetje vrijheid dat er nog inzit. Je krijgt je route en zolang je zorgt dat alles keurig en op tijd geleverd of afgehaald is is er niemand die je lastig valt. Elke ochtend als ik de sleutel omdraai en de motor grommend hoor starten krijg ik nog steeds kippenvel, wetende dat we ook instaan om voor uw en mijn gezin de schappen van de winkel gevuld te krijgen. Ja je raadt het goed, ik doe voedingsdistributie, gekoeld. Niet alleen naar grote distributiecentra maar soms ook bij de lokale handelaar. Vooral bij de lokale handelaars voel je de appreciatie, krijg je een vriendelijke handdruk en goeiedag en regelmatig ook eens iets te drinken aangeboden. Dat maakt de job voor mij zo speciaal, je bent op weg om anderen te voorzien, om te zorgen dat je buren, je vrienden, je gezin, iedereen eigenlijk zijn frigo thuis kan vullen met lekkers. De korte maar fijne gesprekken die je tussendoor bij de leveradressen kan doen breken de eenzaamheid van de cabine en geven me elke keer weer opnieuw een goed gevoel, een gevoel waarbij ik merk dat mijn werk door hen geapprecieerd wordt.

De 'meeste gepassioneerde chauffeur' is uiteraard een zeer gemotiveerde chauffeur. Wat is het geheime ingrediënt in jouw dagelijks enthousiasme?

Het zit je in het bloed. Als je elke dag de rillingen krijgt als je de motor start dan weet je dat je goed zit. Wetende dat ik met mijn vrachtwagen een steentje bijdraag aan de welvaart van de maatschappij maakt mij fier. Wetende dat ik een onmisbare schakel ben om iedereen van zijn basis behoeftes te voorzien maakt dat ik trots mijn rood ros in gang trap.

De ‘meest gepassioneerde chauffeur’ is per definitie ook een verkeersveilige chauffeur. Hoe verwezenlijk jij dit in de praktijk?

Vooral niet laten opjagen en zeker niet laten afleiden door van alles en nog wat. De smartphone hangt in een houder en bellen gebeurd met een handsfree set. Maar tijdens het bellen blijft de aandacht op de weg, zo erg dat de planning vaak 5 keer hetzelfde moet vragen voor ik het fatsoenlijk begrepen heb. Mijn vriendin merkt dat ook en zit er dan ook niets mee in om mij later even terug te bellen als ik weg ben uit de drukke punten. Natuurlijk zorgen dat spiegels fatsoenlijk zijn afgesteld en dat ramen en spiegels proper zijn. Dagelijks kuisen van de zijruiten en de spiegels is niet abnormaal bij mij. En we staan minstens 1 keer per maand op de spiegelafstelplaats voor de spiegels af te stellen. Maar een vrachtwagen in topconditie speelt ook mee in verkeersveiligheid. Elke ochtend de ronde rond de vrachtwagen maken om te zorgen dat ik veilig op weg kan. Met slechts gedeeltelijk werkende verlichting vertrek ik ook niet. Ik heb alles bij de hand in de vrachtwagen om kleine herstellingen zelf uit te voeren, gaande van lampjes vervangen, rubbers in koppelhandjes tot het tijdelijk afkoppelen en afsluiten van een luchtslang indien er ergens een groot luchtlek is.

Als vrachtwagenchauffeur heb je een geweldige en variërende job. Welk unieke gebeurtenis maakte jij ooit mee? Kon jij ooit op een uitzonderlijke manier de passie voor jouw job tonen?

Laatstleden nog dodehoeklessen mogen gaan geven aan 6 klassen in 2 scholen hier in de gemeente. Dat is de meest unieke gebeurtenis die ik op korte termijn heb mogen meemaken. Om de jeugd te vertellen over hoe geweldig onze job wel is maar ook om hun de gevaren rond een vrachtwagen te leren om zo samen naar een veiliger verkeer te werken. De gezichtjes alleen al van die klein mannen als ze achter het stuur mogen kruipen is goud waard. En als we er zo 1 ongeval mee kunnen vermijden was dat het dubbel en dik waard!